USG DOPPLER

USG naczyń to nieinwazyjne, bezbolesne badanie, niewymagające żadnego przygotowania ze strony pacjenta. Nie ma przeciwwskazań do badania ultrasonograficznego
USG DOPPLER umożliwia ocenę przepływu krwi przez naczynia krwionośne, zarówno tętnice, jak i żyły. USG Doppler uwidacznia zmiany poprzez różne barwy i nasycenie kolorów, które odpowiadają różnym szybkościom przepływu krwi, dzięki czemu można wnioskować o zmianach naczyniowych.
USG DOPPLER Poprzedza także leczenie chorób układu żylnego, a także tętniczego, metodami operacyjnymi i nieoperacyjnymi.

Najczęstsze wskazania kliniczne do USG DOPPLER to:

– miażdżyca tętnic kończyn dolnych –  przede wszystkim kurczowy ból łydek lub ud jednej albo obu kończyn, które najczęściej występują w trakcie wysiłku fizycznego, a na etapie zaawansowania choroby także w spoczynku, z towarzyszącą bladością, uczuciem obwodowego oziębienia kończyny,

– choroba Buergera (zakrzepowo-zarostowe zapalenie obwodowych tętnic i żył) – objawy i skutki podobne do miażdżycy naczyń obwodowych kończyn dolnych,

– zakrzepowe zapalenie żył – dotyczy przede wszystkim żył kończyn dolnych, jak również w innych częściach układu żylnego; powstaje zapalenie żyły, które rozprzestrzenia się wewnątrz naczynia żylnego zakrzepu tworzącego przeszkodę dla przepływu krwi,

– żylaki kończyn dolnych – to pojedyncze lub mnogie poszerzenia żył (lub kompleksu żył) z towarzyszącą niewydolnością zastawek żylnych w ich obrębie

USG DOPPLER – przebieg badania:
Badania tętnic odbywają się w pozycji leżącej,
Badania żył zazwyczaj wykonywane są w pozycji stojącej na specjalnym stopniu lub rzadziej w pozycji leżącej.
Badania aorty, tętnic biodrowych i tętnic nerkowych oraz badania żyły głównej dolnej i żył biodrowych, odbywają się w pozycji leżącej
Podczas badania, lekarz przykłada do badanej okolicy specjalną głowicę pokrytą żelem kontaktowym i na ekranie uzyskuje obraz zmian. Fale wysyłane w trakcie badania przez głowicę, są nieszkodliwe dla pacjenta

Badanie tętnic i żył obwodowych (tętnice szyjne i kręgowe, tętnice kończyn górnych, tętnice kończyn dolnych, żył kończyn dolnych) nie wymagają specjalnego przygotowania.

Badania aorty, tętnic biodrowych i tętnic nerkowych oraz badania żyły głównej dolnej i żył biodrowych wymagają przygotowania – pacjent powinien być na czczo (bez jedzenia i picia przez 5 godzin przed zabiegiem), w celu redukcji gazów jelitowych utrudniających badanie, można dodatkowo zastosować przez 3 dni przed badaniem lek espumisan Badanie nie wymaga wypełnienia pęcherza moczowego