NADCIŚNIENIE TĘTNICZE

Jak rozpoznać nadciśnienie tętnicze?

Systematycznie dokonuj pomiaru ciśnienia tętniczego – raz w roku, nawet u osób z prawidłowym ciśnieniem !

Jednorazowy, przygodny pomiar rejestrujący umiarkowanie podwyższone ciśnienie krwi nie zawsze świadczy o nadciśnieniu tętniczym. Jednak należy wykonywać dalsze pomiary i skonsultować się z lekarzem specjalistą (hipertensjolog ) aby przeprowadzić właściwą ocenę wysokości ciśnienia tętniczego.

Jeżeli stwierdzono nadciśnienie tętnicze, należy zaopatrzyć się w aparat do pomiaru ciśnienia i nauczyć (pod kierunkiem lekarza, farmaceutę, pielęgniarkę) samodzielnie mierzyć ciśnienie krwi. Jest to bardzo ważne, ponieważ lekarz specjalista (hipertensjolog) w sytuacji podejrzenia nadciśnienia tętniczego zaleca pacjentowi prowadzenie dzienniczka pomiarów ciśnienia ( Bardzo ważna jest technika wykonania pomiaru ciśnienia).

Dodatkowo poza wykonywaniem pomiarów domowych, na wizycie lekarz również dokonuje pomiaru ciśnienia tętniczego. Niekiedy lekarz specjalista hipertensjolog decyduje o zastosowaniu 24-godzinnego, automatycznego pomiaru ciśnienia tętniczego (Holter ABPM).

Zdarza się, że podczas konsultacji lekarskiej u pacjenta może wystąpić tzw. efekt białego fartucha, czyli wzrost ciśnienia tętniczego, w sytuacji, gdy pomiar wykonuje lekarz lub pielęgniarka. Stąd też bardzo istotne jest samodzielnie mierzenie ciśnienia w domu i zapisywanie pomiarów w dzienniczku zgodnie ze wskazaniami lekarza.

    •  

 

 

Jak się odżywiać, aby zapobiegać nadciśnieniu tętniczemu?

  • – Zastąp sól innymi przyprawami – np. pieprzem lub przyprawami korzennymi. WAŻNE ! sól jest dodawana do większości przetworzonych produktów spożywczych ( pieczywo, sery i wędliny). Postaraj się zrezygnować ze słonego jedzenia typu fast food, chrupek, chipsów, krakersów i słonych paluszków.
  • – Wprowadź do codziennej diety duże ilości owoców i warzyw, przede wszystkim świeżych i bogatych w potas (banany, pomidory, ziemniaki, fasola, groch, szpinak).
  • Najlepiej wybieraj mięso drobiowe – UWAGA! gotowane (nie smażone!) – lub ryby.
  • – Jedz gruboziarniste kasze i brązowy ryż
  • – Zamiast deseru przygotuj sobie sałatkę owocową lub budyń z chudego mleka.
  • – Wybieraj pieczywo pełnoziarniste lub chrupkie, płatki kukurydziane, chude sery i jogurty oraz białko jajek.
  • – Jedz orzechy włoskie i migdały.
  • – Pij mleko o niskiej zawartości tłuszczu, soki z warzyw (PAMIĘTAJ! gotowe soki często zawierają więcej soli niż zalecana dzienna dawka) oraz herbatę bez cukru.
  • Nie musisz odstawiać kawy, możesz pić 3–4 filiżanki dziennie.