Interakcje wybranych leków

p/bólowych, p/gorączkowych, p/zapalnych z pożywieniem

IBUPROFEN

Ibufen, Ibum, Ibumax, Ibupar, Ibuprom, MIG, Nurofen

• lek przyjmować w trakcie posiłku lub po nim
  • leki zobojętniające przyspieszają osiągnięcie efektu przeciwbólowego

METAMIZOL

Pyralgin

• lek zażywać podczas posiłku lub bezpośrednio po nim, ponieważ pokarm osłania błonę śluzową żołądka przed niekorzystnym działaniem leku
  • przyjmować niezależnie od leków zobojętniających

DEKSKETOPROFEN

Dexak

• w terapii ostrego bólu lek zażywać na czczo, aby nie opóźniać działania przeciwbólowego
  • dla osób stale stosujących lek wskazane jest podawanie go z posiłkiem, gdyż nie zmienia on jego biodostępności, a ochrania śluzówkę przewodu pokarmowego
  • lek można przyjmować niezależnie od stosowania leków zobojętniających

KETOPROFEN

Bi-Profenid, Febrofen, Ketonal, Profenid

• lek zażywać na czczo, jeśli nie ma przeciwwskazań; jest to ważne szczególnie w terapii ostrego bólu, gdy efekt przeciwbólowy powinien wystąpić jak najszybciej, a pokarm może go opóźnić o ponad 4 godziny
  • jeśli przeciwwskazane jest zażywanie leku na czczo, należy go podawać po lekkim, niskokalorycznym posiłku
  • lek należy przyjmować w odstępie 2-3 godzin od podania leków zobojętniających opartych na wodorotlenku glinu
  • lek można przyjmować niezależnie od podania leków zobojętniających opartych na wodorotlenku magnezu

DIKLOFENAK

Cataflam, Diclac, Dicloberl, DicloDuo, Dicloreum, Majamil, Naklofen, Olfen, Voltaren

• lek ( w tabletkach i kapsułkach) stosowany w sposób ciągły powinien być zażywany z posiłkiem, zwłaszcza lekkostrawnym, ponieważ nie wpływa on na biodostępność leku, a działa ochronnie na śluzówkę przewodu pokarmowego
  • lek należy zażyć na czczo przy podaniu jednorazowym lub gdy niezbędne jest szybkie osiągnięcie efektu przeciwbólowego, a nie ma ku temu przeciwwskazań; pokarm znacząco opóźnia wystąpienie jego maksymalnego stężenia we krwi
  • lek w postaci zawiesiny powinien być na czczo, jeśli ma zostać osiągnięty szybki efekt przeciwbólowy; przy stosowaniu w chorobach przewlekłych lek może być podawany zarówno na czczo, jak i po posiłku
  • lek zmniejsza eliminację wapnia z moczem, co można wykorzystać w terapii przeciwbólowej osteoporozy
  • lek można przyjmować niezależnie od stosowania leków zobojętniających

MELOKSYKAM

Aglan, Aspicam, Melobax, Meloxilek,Moilec, Movalis, Opokan

• korzystniejsze jest podanie leku po posiłku, zwłaszcza wysokotłuszczowym niż na czczo; ; posiłek dodatkowo osłania błonę śluzową żołądka; wzrasta wtedy maksymalne stężenie leku we krwi, choć osiągane jest ono później
  • lek można przyjmować razem z lekami zobojętniającymi treść żołądkową, gdyż nie wpływająone na jego biodostępność

KWAS ACETYLOSALICYLOWY

Acard, Acesan, Alka-Seltzer, Aspirin, Encopirin, Polocard, Polopiryna, Proficar

• jednorazowo lek można zażywać na czczo i popijać szklanką wody w celu osiągnięcia szybkiego efektu terapeutycznego; nie zaleca się tego pacjentom z chorobą wrzodową
  • jeżeli lek jest stosowany w sposób ciągły, trzeba podawać go z posiłkiem bogatotłuszczowym, dzięki czemu zwiększy się biodostępność jego metabolitów i dodatkowo zapobiegnie wystąpieniu działań niepożądanych ze strony przewodu pokarmowego
  • w przypadku stałego zażywania leku nie należy podawać jednocześnie leków zobojętniających, ; wynika to z faktu, iż leki zobojętniające powodują alkalizację moczu, a to wywołuje wzrost nerkowego klirensu salicylanów; leki zobojętniające mogą również uszkadzać otoczkę tabletek; przy zażywaniu leku okazjonalnie stosowanie leków zobojętniających nie ma znaczenia
  • lek w postaci tabletek dojelitowych powinien być podawany w czasie posiłku lub po nim
  • lek w postaci rozpuszczalnej wykazuje lepsze parametry farmakokinetyczne po zażyciu na czczo; zaleca się jednak przyjmowanie go po posiłku, żeby ograniczyć działania niepożądane ze strony przewodu pokarmowego. Ponadto pokarm zwiększa biodostępność metabolitów aspiryny

NAPROKSEN

Aleve, Anapran, Apo-Naproxen, Pabi-Naproxen

• lek należy przyjmować w czasie posiłku lub po nim, najlepiej z mlekiem, ponieważ pokarm zmniejsza działania niepożądane leku na przewód pokarmowy, w niewielkim stopniu wpływając na biodostępność leku czas wystąpienia efektu przeciwbólowego
  • lek trzeba zażywać w odstępach 3-godzinnych od podania leków zobojętniających

NIMEZULID

Nimesil

• lek należy zażywać poposiłku, ponieważ pokarm działa ochronnie na błonę śluzową żołądka;
  • lek można stosować razem z lekami zobojętniającymi

PARACETAMOL

Acenol. Apap. Calpol, Efferalgan, Panadol, Paracetamol

• lek można przyjmować po posiłku niezależnie od posiłków, jednak pokarm wysokotłuszczowy niekiedy może obniżyć maksymalne stężenie tego leku we krwi do wartości, kiedy efekt przeciwbólowy nie zostanie osiągnięty