ALERGIA na pokarm

ALERGIA…

Alergia powtarzalna, niepożądana reakcja (o podłożu immunologicznym) po spożyciu uczulającego pokarmu.

Mogą wystąpić różne mechanizmy immunologiczne:

1. objawy miejscowe ujawniają się w ciągu kilku minut po spożyciu uczulającego pokarmu, a objawy ogólne po kilku minutach lub dopiero ok. 2h po ekspozycji na pokarm

2. objawy występują po upływie co najmniej 2h, zazwyczaj po 24-48h od spożycia pokarmu

3. objawy mają charakter mieszany, pojawiają się w różnym czasie i z różnym nasileniem

Należy odróżniać alergię od nadwrażliwości niealergicznej, np. nietolerancja laktozy – niedobór enzymu trawiącego -laktazy.

Jakie pokarmy uczulają?

• mleko krowie – konieczność eliminacji mleka i jego przetworów pochodzenia krowiego oraz innych zwierząt kopytnych ze względu na wysokie ryzyko reakcji krzyżowych

• jajo kurze – a także jaja innych ptaków

• pszenica – ważne! celiaklia to inna niż alergia choroba o podłożu immunologicznym i wymaga szerszego wykluczania z diety składników, np. żyto, pszenica, orkisz, jęczmień

• ryby i owoce morza

• orzechy i orzeszki

• soja

Brak jest specyficznego objawu typowego dla alergii pokarmowej. Objawy mogą dotyczyć każdego układu.

Najbardziej typowe:

Ad 1 – IgE-zależne

• ze strony przewodu pokarmowego (obrzęk warg, śluzówki jamy ustnej, pokrzywka, żołądkowo-jelitowa reakcja anafilaktyczna)

• skórne – pokrzywka ( po kontakcie z uczulającym pokarmem – bąble na skórze), obrzęk naczynioruchowy, rumieniowe zmiany z towarzyszącym świądem

• ze strony układu oddechowego – ostry nieżyt nosa (śluzowy, sączący katar z uczuciem „zatkanego” nosa), skurcz oskrzeli

• uogólnione – wstrząs anafilaktyczny ( wśród dzieci od 0-18r.ż. białka mleka mleka krowiego są najczęstszą przyczyną reakcji anafilaktycznych na pokarm, a także orzeszki arachidowe, jajo kurze i orzechy drzew

Ad2 – mieszane

• zapalenie jelita cienkiego (niespecyficzne bóle brzucha, niechęć do jedzenia, biegunka, zahamowanie procesów, wzrastania

• zapalenie jelita grubego i odbytnicy ( niewielka domieszka krwi i śluzu w stolcu)

• zespół zapalenia jelit wywołane białkami pokarmowymi tzw. FPIES ( nagłe wymioty pojawiające się zwykle ok. 30 min. – 2h po spożyciu uczulającego pokarmu, a następnie biegunki prowadzące do odwodnienia dziecka, osłabienia, apatii)

• kontaktowe zapalenie skóry

• hemosyderoza płucna (objawy wynikają z zaburzonego metabolizmu żelaza, które odkładając się w tkankach powoduje ich uszkodzenie, duszność, kaszel, krwioplucie)