TELEFON:

CZYNNE:

Pon-Pt.:7.00-20.00, Sob. 7.00-14.00

ŻYLAKI – przyczyny, objawy, profilaktyka

Jednym ze schorzeń nóg utrudniającym naszą codzienność są żylaki. O żylakach mówimy w przypadku wydłużenia lub poszerzenia żyły, która nabiera krętego kształtu. Problem dotyczy głównie żył kończyn dolnych.

Problem żylaków dotyka nawet co piątą osoby powyżej 40 roku życia. Już prawie połowa dorosłych Polaków zmaga się z problemem żylaków.

Mimo, że niewydolność żył kojarzy się nam z chorobą, głównie u osób starszych, problem ten dotyka także dwudziestolatków.

Typy żylaków:

• teleangiektazje, czyli pajączki naczyniowe ( płytko pod skórą poszerzone żyłki) – nie wywołują dolegliwości lub bardzo rzadko
  • żylaki siatkowate występują w postaci siatki krętych żyłek pod skórą ( dół podkolanowy, boczna powierzchnia uda lub łydki) – nie wywołują dolegliwości, w rzadkich przypadkach powstaje obrzęk

Jakie są przyczyny żylaków?

Zasadniczą przyczyną żylaków są

– genetycznie uwarunkowane nieprawidłowości zastawek żylnych:

• niewystarczająca ich ilość lub
  • zaburzenia ściany żył

Poza tym:

-ciąża

-długotrwała pozycja stojąca, np. w pracy

-wielogodzinna praca w wysokich temperaturach

-nadwaga, otyłość

-noszenie ciężarów

-urazy i operacje nogi

-ryzyko powstawania żylaków wzrasta z wiekiem

Jakie są objawy?

UWAGA ‼️
Często zapalenie żył powierzchownych jest mylone przez pacjentów z zakrzepowym zapaleniem żył głębokich (tzw. zakrzepica żylna) , która wymaga szybkiego wdrożenia leków ze względu na ryzyko powstania zatoru płucnego.
‼️ Należy PILNIE zgłosić się do lekarza, jeżeli pojawi się:

-nagły, bolesny obrzęk łydki lub całej nogi –

-różowosine jej zabarwienie,

-nagła duszność,

-ból w klatce piersiowej

Natomiast POMOCY LEKARSKIEJ wymagają sytuacje, gdy występują poniższe objawy:
-duże obrzęki i bóle kończyn dolnych powodujące problem w funkcjonowaniu w ciągu dnia
-przebarwienia i zmiany na skórze łydki, jak również w rejonie kostki
-zaczerwienienie, silny ból, napięte stwardnienie w okolicy żylaka (napięty sznur)

-krwawienie z żylaka

Rozpoznanie możliwe jest zazwyczaj przy pomocy badania USG Doppler i pozwala ocenić żyły powierzchowne jak i głębokie. Ponadto jest pomocne w wykryciu wczesnej fazy żylaków, które objawiają się obrzękiem i nie są jeszcze widoczne.