TELEFON:

05-110 Jabłonna /Legionowo , ul. Przylesie 8

CZYNNE:

Pon-Pt.:7.00-20.00, Sob. 7.00-14.00

Chrypka-czy to oznaka choroby?

chrypka – przyczyny i diagnostyka

Chrypka to szorstki i matowy głos, który pojawia się, gdy w czasie mówienia tzw. struny głosowe, czyli fałdy głosowe drgają w sposób nieprawidłowy i nie mogą się stykać lub występują zaburzenia ich elastyczności na skutek różnych procesów chorobowych.

Przyczyny – choroby krtani (dochodzi do uszkodzenia nerwu krtaniowego wstecznego):

• zapalenie krtani – może prowadzić do bezgłosu i ustępuje najczęściej w przeciągu dwóch tygodni
    • zawodowe nadużywanie głosu
    • narażenie na dym tytoniowy
    • choroba refluksowa przełyku
    • powikłanie po intubacji
    • nowotwory ( rak krtani i gardła, przełyku czy guzy śródpiersia)

Chrypka może pojawić się wtórnie w wyniku innych chorób:

• niedoczynność tarczycy
    •  miastenia gravis
    • przyjmowanie przewlekle kortykosteroidów wziewnie
    • choroby reumatyczne (np. reumatoidalne zapalenie stawów, toczeń rumieniowaty układowy, dna moczanowa)

Chrypka może być też epizodem nadużycia głosu.

W razie wystąpienia chrypki, co należy robić?

– w czasie infekcji, gdy pojawia się dyskomfort przy mówieniu lub połykaniu, uczucie suchości w gardle, odchrząkiwanie – wskazane jest ograniczenie do minimum używania głosu w czasie choroby oraz unikanie czynników podrażniających struny głosowe ( kurz, dym tytoniowy i alkohol) , warto pomyśleć o inhalacjach nawilżających błonę śluzową dróg oddechowych i zastosowaniu leków przeciwkaszlowych

Konsultacji laryngologa wymaga chrypka, która :

– jest niezwiązana ze zwykłym przeziębieniem lub grypą,

– trwająca dłużej niż 2 tygodnie (u palaczy tytoniu)

– z dodatkowymi objawami – dusznością, krwiopluciem, bólem podczas mowy, problemami z przełykaniem lub bólem podczas przełykania, guzem w obrębie szyi, trwającymi dłużej niż kilka dni znaczącymi kłopotami z wydaniem głosu

Najważniejszym elementem jest badanie laryngologiczne, natomiast w przypadku znalezienia zmian na strunach głosowych dalszą diagnostykę uzupełnia się badaniem laryngologicznym z fiberoskopem.

Osoby, u których chrypka występuje ponad 2 tygodnie, zwłaszcza jeśli nie była poprzedzona infekcją, powinny zgłosić się do laryngologa.

Profilaktyka chrypki

Można podjąć pewne kroki, aby zapobiec chrypce. Unikanie palenia tytoniu i nadmiernego spożycia alkoholu to dwa najważniejsze kroki, które można podjąć, aby uniknąć chrypki.

Ponadto, warto dbać o struny głosowe, nie krzycząc ani nie śpiewając zbyt głośno przez długi czas. Regularne nawadnianie i unikanie suchego powietrza również może pomóc utrzymać struny głosowe w dobrej kondycji.

Jeśli masz skłonność do refluksu żołądkowego, zmiana diety i unikanie pokarmów, które wywołują zgagę, może również pomóc zapobiec chrypce.